Bal-a-vis-x
Het Amerikaanse Bal-A-Vis-X programma is een uitstekend middel waarmee we meer evenwicht kunnen brengen in coördinatie (Balance), gehoor (Audio) en zicht (Visual) via leuke ritmische oefeningen (eXercises) met zandzakjes en balletjes.
Het is een superleuk hulpmiddel om een betere concentratie en focus te krijgen. Met twee keer per week 20 minuten oefenen komen kinderen beter in hun vel te zitten. Er komt meer rust in hun lijf en het leren op school verloopt gemakkelijker.
Hoe werkt het?
Je moet goed kijken naar wat je doet als je balletjes of zakjes gooit in een bepaald ritme, je ogen volgen continu een bal of zakje. Hierdoor ontspannen je ogen en tegelijkertijd leer je goed focussen. Doordat de zakjes geluid hebben worden ook je oren maximaal afgestemd en wisselt het geluid van je linker naar je rechteroor. Zo leren je hersenhelften goed samenwerken en er worden steeds nieuwe verbindingen in de hersenen aangelegd doordat de oefeningen uitgebreid worden. Het balletje moet je volgen met je ogen anders ben je het kwijt. Eenmaal in het ritme kun je bijna in trance doorgaan en vliegt de tijd terwijl je je blijft concentreren op de balletjes.
Effecten
Het effect is meer lichaamsbeheersing, betere luistervaardigheden, betere kijkvaardigheden, maar ook beter in staat zijn tot plannen en organiseren en alle andere vaardigheden die nodig zijn om te leren. Een betere concentratie en focus dus. Wie wil dat nou niet?
Zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen
Spelen met balletjes kan faalangst oproepen om fouten te maken. Door de oefeningen op te bouwen, rustig opnieuw te beginnen als het misgaat en het steeds opnieuw oefenen krijg je het onder de knie. Je bent trots als het lukt, je leert vol te houden en stapje voor stapje door oefening verder te komen. Op speelse wijze wordt het doorzettingsvermogen geoefend.
Het belangrijkste is toch wel het gevoel van zelfvertrouwen dat je ervan krijgt.
Op de Astronaut werken we met kleine groepjes kinderen met de oefeningen. In maart 2022 hebben we de training gehad als team. We gebruiken de komende twee jaar om het goed te implementeren en breder uit te rollen in de school.