Thematisch werken
Voor wereldoriëntatie en expressie gebruiken we acht thema’s van Kernconcepten.
Elk schooljaar behandelen we vier thema’s. Dit zorgt voor kennis, verdieping en inzicht; het is een manier van betekenisvol leren.
De kernconcepten behandelen de leergebieden en doelen die het ministerie stelt voor vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en biologie.
Met deze thema’s verbinden de leerkrachten de wereld van het kind met de maatschappij.
Actief burgerschap komt duidelijk naar voren. De kinderen leren we nadenken over wat er in de wereld gebeurt. Ze leren ook hoe ze die wereld kunnen onderzoeken, hun mening vormen en actie ondernemen.
De kernconcepten worden op schoolniveau voorbereid met leerdoelen. De hele school werkt aan hetzelfde thema, maar aangepast aan de leeftijd.
Na de meivakantie bedenken we samen een project waarin we de kennis en vaardigheden bundelen die dat jaar extra aandacht krijgen.
Dit is de cyclus op de Astronaut:
Per bouw | Jaartal | Sept/okt | Nov/dec | Jan/feb/ma | Apr/mei |
1 | 2026-2027 | Energie | Macht | Materie | Binding |
2 | 2027-2028 | Groei en leven | Communicatie | Evenwicht en kringloop | Tijd en ruimte |
3 | 2029-2030 | Binding | Energie | Macht | Materie |
4 | 2030-2031 | Tijd en ruimte | Groei en leven | Communicatie | Evenwicht en kringloop |
5 | 2031-2032 | Materie | Binding | Energie | Macht |
6 | 2032-2033 | Evenwicht en kringloop | Tijd en ruimte | Groei en leven | Communicatie |
7 | 2024-2025 | Macht | Materie | Binding | Energie |
8 | 2025-2026 | Communicatie | Evenwicht en kringloop | Tijd en ruimte | Groei en leven |