071-2036044
Wij zijn een SCOL school
Home Onze school

Onze school

Het kind staat bij ons centraal. We sluiten ons onderwijs aan bij de volgende vragen:

• Wie ben je?
  • Waar ligt jouw talent?
  • Waar word je warm van?
  • Waar wil je je verder in ontwikkelen?

We kiezen voor methodes die binnen de diverse vormen van basisonderwijs hun waarde hebben bewezen.

Leeftijdsdomeinen

We werken vanuit een vaste dagindeling per leeftijdsdomein: (4,5 en 6 jaar (trap 1), 7,8 en 9 jaar (trap 2) en 10, 11 en 12 jaar (trap 3). In iedere stamgroep binnen een leeftijdsdomein zitten maximaal 24 leerlingen. We creëren veiligheid door een dag-structuur met een vast ritme. Daardoor is de omgeving voorspelbaar en vertrouwd.

Kindgesprekken met mentor

Iedere leerling heeft een vaste mentor die de ontwikkeling van de leerling monitort. Met de leerling worden regelmatig kindgesprekken gevoerd om samen te kijken hoe de ontwikkeling loopt en waar de aandachtspunten liggen. Tijdens deze kindgesprekken mag de ouder aanschuiven (kan ook digitaal) om tevens op de hoogte te zijn van de afspraken die gemaakt worden.

Leerlijn, ondersteuning & competenties

We streven naar een ononderbroken leerlijn van een kind die aangepast is aan het leertempo van de leerling, wij bieden maatwerk voor alle leerlingen. We gebruiken toetsen als volgsysteem en niet als beoordelingsinstrument. We maken ook gebruik van formatief toetsen. Hierbij nemen we voordat een kind nieuwe leerstof aangeboden krijgt een toets af om de huidige stand van zaken te weten. Hierdoor weten we welke zaken al beheerst worden en welke niet en hoeven we dus alleen extra instructie te geven voor de zaken die nog niet beheerst worden.

Tijdens de lessen combineren we klassikale-, groeps- en individuele instructie met buitenschoolse lessen in de praktijk en digitale ondersteuning. We bieden onze lessen aan in een stimulerende omgeving, waarbij we instructie van nieuwe kennis en vaardigheden kort, duidelijk en krachtig doen, waarna we de leerlingen de tijd geven om de nieuwe kennis toe te passen in betekenisvolle situaties. Ons onderwijs beweegt mee met de wereld die verandert. Daardoor is geen jaar hetzelfde.

We werken ontwikkelingsgericht en richten ons op zelfontplooiing, de ontwikkeling van persoonlijke, sociale en morele, maar ook virtuele competenties worden uitgewerkt in leerlijnen. Hierbij zorgen we dat kinderen spelend kunnen leren en ervaren en er veel ruimte is voor de nieuwsgierigheid van kinderen en doen. Zorg voor elkaar en de ander vinden we erg belangrijk. Niet alleen leren we de kinderen goed reflecteren op zichzelf, we leren ze ook nieuwe eigenschappen waarvan ze hun verdere leven profijt zullen hebben.

Duurzaamheid & maatschappelijk belang

Bij zorg van de wereld maken we onderscheid in duurzaamheid en maatschappelijk bewustzijn en burgerschap. We zijn een duurzame school waar we samen met leerlingen goed voor onze aarde willen zorgen. Dit doen we door bijvoorbeeld afvalscheiding en het bewustzijn vergroten bij de leerlingen. Als we kijken naar maatschappelijk bewustzijn en burgerschap willen we de leerlingen graag meegeven dat ieder mens het verschil kan maken door iets voor een ander te betekenen. Ook hierbij zoeken we de samenwerking met maatschappelijke instanties in de buurt.

Openingstijden

Onderwijs, opvang en opvoeding worden geïntegreerd in een doorlopende, pedagogische leerlijn. Hoewel onderwijstijden en kinderopvang door elkaar vorm worden gegeven, stellen we tijdsblokken en openings- en sluitingstijden vast. We richten ons op een openingstijd van vijf dagen per week tussen 07:30 en 18:30 uur. De onderwijstijden zijn van 8:30 tot 14:30 uur, behalve op woensdag, dan stoppen we om 12:30 uur.

• Functioneel
  • Social