Onderwijsaanpak
Het kind staat bij ons centraal. We sluiten ons onderwijs aan bij de volgende vragen:
- Wie ben je?
- Waar ligt jouw talent?
- Waar word je warm van?
We kiezen voor methodes die binnen de diverse vormen van basisonderwijs hun waarde hebben bewezen.
Leeftijdsdomeinen
We werken vanuit een vaste dagindeling per leeftijdsdomein: 4, 5 en 6 jaar (trap 1), 7, 8 en 9 jaar (trap 2), 10, 11 en 12 jaar (trap 3). We creëren veiligheid door een dagstructuur met een vast ritme. Daardoor is de omgeving voorspelbaar en vertrouwd.
Lanceerplatform
Op het moment dat een leerling 7 of 10 wordt, lanceren we hem/haar naar een volgende groep. De leerling wordt op de dag na zijn/haar verjaardag gelanceerd. Mocht een kind in de zomervakantie jarig zijn, dan volgt de lancering niet direct na de zomervakantie. We vinden het belangrijk dat de leerlingen na de zomervakantie in een vertrouwde groep starten. In overleg met de leerling en ouders spreken we een datum af.
Het lanceringsmoment is bewust gekozen. We willen voor iedere leerling de tijd hebben voor een goede overdracht. Daarnaast komt de leerling in een groep die al goed draait en wordt de leerling door de leerlingen in de groep meegenomen en geholpen in de voor hem/haar nieuwe groep. De cognitieve leerlijnen blijven in de volgende groep gewoon doorlopen.
Kindgesprekken met mentor
Iedere leerling heeft een vaste mentor die de ontwikkeling van de leerling monitort. Met de leerling wordt eens in de 8 weken een kindgesprek gevoerd om samen te kijken hoe de ontwikkeling loopt en waar de aandachtspunten liggen. Tijdens het kindgesprek mag de ouder aanschuiven (kan ook digitaal) om tevens op de hoogte te zijn van de afspraken die gemaakt worden.
Reisverslag
Leerlingen houden een reisverslag bij in hun portfolio. Hierin staan hun persoonlijke leerdoelen en de manier waarop zij deze hebben behaald. We gebruiken dit reisverslag als leidraad voor de gehele schoolontwikkeling. Het is onze manier van “rapporteren”.
Leerlijn, ondersteuning & competenties
We streven naar een ononderbroken leerlijn van een kind die aangepast is aan het leertempo van de leerling, wij bieden maatwerk voor alle leerlingen. We gebruiken toetsen als volgsysteem en niet als beoordelingsinstrument. We maken ook gebruik van formatief toetsen. Hierbij nemen we voordat een kind nieuwe leerstof aangeboden krijgt een toets af om de huidige stand van zaken te weten. Hierdoor weten we welke zaken al beheerst worden en welke niet en hoeven we dus alleen extra instructie te geven voor de zaken die nog niet beheerst worden.
Tijdens de lessen combineren we klassikale-, groeps- en individuele instructie met buitenschoolse lessen in de praktijk en digitale ondersteuning. We bieden onze lessen aan in een stimulerende omgeving, waarbij we instructie van nieuwe kennis en vaardigheden kort, duidelijk en krachtig doen, waarna we de leerlingen de tijd geven om de nieuwe kennis toe te passen in betekenisvolle situaties. Ons onderwijs beweegt mee met de wereld die verandert. Daardoor is geen jaar hetzelfde.
We werken ontwikkelingsgericht en richten ons op zelfontplooiing. Daarnaast worden de ontwikkeling van persoonlijke, sociale, morele en virtuele competenties uitgewerkt in leerlijnen. Hierbij zorgen we dat kinderen spelend kunnen leren en er veel mogelijkheid is voor nieuwsgierigheid van kinderen en doen. Zorg voor elkaar en de ander vinden we erg belangrijk. Niet alleen leren we de kinderen goed reflecteren op zichzelf, we leren ze ook nieuwe eigenschappen waarvan ze hun verdere leven profijt zullen hebben.
Duurzaamheid & maatschappelijk belang
Bij zorg van de wereld maken we onderscheid in duurzaamheid en maatschappelijk bewustzijn en burgerschap. We zijn een duurzame school waar we samen met leerlingen goed voor onze aarde willen zorgen. Dit doen we door bijvoorbeeld afvalscheiding en het bewustzijn vergroten bij de leerlingen. Als we kijken naar maatschappelijk bewustzijn en burgerschap willen we de leerlingen graag meegeven dat ieder mens het verschil kan maken door iets voor een ander te betekenen. Ook hierbij zoeken we de samenwerking met maatschappelijke instanties in de buurt.
Verjaardagen vieren
Samen met de leerlingen bedenken we activiteiten om een verjaardag te vieren. Bijvoorbeeld een disco, extra buitenspeeltijd, een complimentenkaart ontvangen van de groep, etc. Zo hoeft u zich geen zorgen te maken over een traktatie. Alles wordt op school geregeld.
Luizenpluizen
Openingstijden
Onderwijs, opvang en opvoeding worden geïntegreerd in een doorlopende, pedagogische leerlijn. Hoewel onderwijstijden en kinderopvang door elkaar vorm worden gegeven, stellen we tijdsblokken en openings- en sluitingstijden vast. We richten ons op een openingstijd van vijf dagen per week tussen 07:30 en 18:30 uur. De onderwijstijden vallen zoveel mogelijk tussen 08:30 en 14:30 uur. Op woensdag van 08:30 tot 12:30 uur .