071-2036044
Wij zijn een SCOL school
Home Onze school Onderwijsaanpak

Onderwijsaanpak

Het kind staat bij ons centraal. We sluiten ons onderwijs aan bij de volgende vragen:

  • Wie ben je?
  • Waar ligt jouw talent?
  • Waar word je warm van?

We kiezen voor methodes die binnen de diverse vormen van basisonderwijs hun waarde hebben bewezen.

Leeftijdsdomeinen

We werken vanuit een vaste dagindeling per leeftijdsdomein: 4, 5 en 6 jaar (trap 1), 7, 8 en 9 jaar (trap 2), 10, 11 en 12 jaar (trap 3). We creëren veiligheid door een dagstructuur met een vast ritme. Daardoor is de omgeving voorspelbaar en vertrouwd.

Lanceerplatform

Op het moment dat een leerling 7 of 10 wordt, lanceren we hem/haar naar een volgende groep. De leerling wordt op de dag na zijn/haar verjaardag gelanceerd. Mocht een kind in de zomervakantie jarig zijn, dan volgt de lancering niet direct na de zomervakantie. We vinden het belangrijk dat de leerlingen na de zomervakantie in een vertrouwde groep starten. In overleg met de leerling en ouders spreken we een datum af.

Het lanceringsmoment is bewust gekozen.  We willen voor iedere leerling de tijd hebben voor een goede overdracht. Daarnaast komt de leerling in een groep die al goed draait en wordt de leerling door de leerlingen in de groep meegenomen en geholpen in de voor hem/haar nieuwe groep. De cognitieve leerlijnen blijven in de volgende groep gewoon doorlopen.

Kindgesprekken met mentor

Iedere leerling heeft een vaste mentor die de ontwikkeling van de leerling monitort. Met de leerling wordt eens in de 8 weken een kindgesprek gevoerd om samen te kijken hoe de ontwikkeling loopt en waar de aandachtspunten liggen. Tijdens het kindgesprek mag de ouder aanschuiven (kan ook digitaal) om tevens op de hoogte te zijn van de afspraken die gemaakt worden.

Reisverslag

Leerlingen houden een reisverslag bij in hun portfolio. Hierin staan hun persoonlijke leerdoelen en de manier waarop zij deze hebben behaald. We gebruiken dit reisverslag als leidraad voor de gehele schoolontwikkeling. Het is onze manier van “rapporteren”.

Leerlijn, ondersteuning & competenties

We streven naar een ononderbroken leerlijn van een kind die aangepast is aan het leertempo van de leerling, wij bieden maatwerk voor alle leerlingen. We gebruiken toetsen als volgsysteem en niet als beoordelingsinstrument. We maken ook gebruik van formatief toetsen. Hierbij nemen we voordat een kind nieuwe leerstof aangeboden krijgt een toets af om de huidige stand van zaken te weten. Hierdoor weten we welke zaken al beheerst worden en welke niet en hoeven we dus alleen extra instructie te geven voor de zaken die nog niet beheerst worden.

Tijdens de lessen combineren we klassikale-, groeps- en individuele instructie met buitenschoolse lessen in de praktijk en digitale ondersteuning. We bieden onze lessen aan in een stimulerende omgeving, waarbij we instructie van nieuwe kennis en vaardigheden kort, duidelijk en krachtig doen, waarna we de leerlingen de tijd geven om de nieuwe kennis toe te passen in betekenisvolle situaties. Ons onderwijs beweegt mee met de wereld die verandert. Daardoor is geen jaar hetzelfde.

We werken ontwikkelingsgericht en richten ons op zelfontplooiing. Daarnaast worden de ontwikkeling van persoonlijke, sociale, morele en virtuele competenties uitgewerkt in leerlijnen. Hierbij zorgen we dat kinderen spelend kunnen leren en er veel mogelijkheid is voor nieuwsgierigheid van kinderen en doen. Zorg voor elkaar en de ander vinden we erg belangrijk. Niet alleen leren we de kinderen goed reflecteren op zichzelf, we leren ze ook nieuwe eigenschappen waarvan ze hun verdere leven profijt zullen hebben.

Duurzaamheid & maatschappelijk belang

Bij zorg van de wereld maken we onderscheid in duurzaamheid en maatschappelijk bewustzijn en burgerschap. We zijn een duurzame school waar we samen met leerlingen goed voor onze aarde willen zorgen. Dit doen we door bijvoorbeeld afvalscheiding en het bewustzijn vergroten bij de leerlingen. Als we kijken naar maatschappelijk bewustzijn en burgerschap willen we de leerlingen graag meegeven dat ieder mens het verschil kan maken door iets voor een ander te betekenen. Ook hierbij zoeken we de samenwerking met maatschappelijke instanties in de buurt.

Verjaardagen vieren

Samen met de leerlingen bedenken we activiteiten om een verjaardag te vieren. Bijvoorbeeld een disco, extra buitenspeeltijd, een complimentenkaart ontvangen van de groep, etc. Zo hoeft u zich geen zorgen te maken over een traktatie. Alles wordt op school geregeld.

Luizenpluizen

Wij geloven dat de verantwoordelijk hiervan ligt bij de ouders en niet bij de school. Op school pluizen wij dus ook geen luizen. Mochten we horen dat er luizen zijn in de groep, dan krijgen ouders daarover een bericht met de vraag om hun kind(eren) goed te controleren.
 

Openingstijden

Onderwijs, opvang en opvoeding worden geïntegreerd in een doorlopende, pedagogische leerlijn. Hoewel onderwijstijden en kinderopvang door elkaar vorm worden gegeven, stellen we tijdsblokken en openings- en sluitingstijden vast. We richten ons op een openingstijd van vijf dagen per week tussen 07:30 en 18:30 uur. De onderwijstijden vallen zoveel mogelijk tussen 08:30 en 14:30 uur. Op woensdag van 08:30 tot 12:30 uur .

UW PRIVACY EN HET GEBRUIK VAN COOKIES

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, om extra functies te bieden en om websiteverkeer te analyseren. Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan. Functionele cookies kunnen niet worden uitgezet, deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website. Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website. Meer informatie over privacy kunt u vinden op de privacypagina van SCOL.

Cookie instellingen ×

  • Functioneel
  • Marketing
  • Social

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

Deze website gebruikt cookies die afkomstig zijn van sociale media platformen. Door het geven van toestemming, kan het voorkomen dat uw internetgedrag door deze sociale media platformen bijgehouden wordt.